“TUSIND TAK, Rasmus Alenkær, for et aldeles fantastisk foredrag. Top-relevant og mega spændende. Tiden FLØJ afsted. Og pludselig skulle du afslutte og afsted. Tak også for “smæk for skillingen” med kontinuerligt oplæg med få og passende 10-15 minutters pauser og blot korte sidemakker-drøftelser. Dit oplæg gav virkelig energi ”

- Hanne Petersen

“Tusinde tak for et kanon godt oplæg - skønt at blive inspireret af nogen som taler om den virkelige verden og ikke bare om hvad der burde fungere i teorien”

- Line Ditlev Knudsen

Foredrag & workshop

“Tak for et godt indspark i dag. Som altid er du virkelighedsnær og rammer plet med dine betragtninger”

- Nina Christensen

Rasmus Alenkær er en af de mest efterspurgte foredragsholdere på sit fagområde.

Med afsæt i relevant teori og forskning, samt med baggrund i 30 års professionel praksiserfaring, inspirerer, udfordrer og motiverer han hvert år et stort antal fagprofessionelle, frivillige og forældre.

Det alt overskyggende mål er, at deltagerne skal gå fra Rasmus Alenkærs foredrag & workshops med fornyet energi, tro på egne evner og konkrete handlemuligheder i forhold til det, der kan udfordre i dagligdagen.

Derfor er stilen nærværende, humoristisk og engagerende - mens indholdet altid er baseret på faglig viden, teori og forskning.

Værtskab er jo ikke noget, man bare skal tale om som formidler. Der er noget, man skal vise.

Målgrupper

Alle, der her med børn & unge at gøre

  • Lærere

  • Pædagoger

  • Ledere

  • Undervisere på ungdomsudannelserne

  • Konsulenter

  • Forældre

  • Plejeforældre

  • Psykologer

  • Politikere

  • Beslutningstagere

  • Bestyrelser

  • Politifolk

  • Sygeplejersker

  • Læger

  • Præster

  • Socialrådgivere

  • Foreningsfolk

  • …eller andre, der har berøringsflade med børn og unge - professionelt og/eller privat.

Omfang

Foredrag & workshops kan tilrettelægges som arrangementer af 1 - 5 timers varighed.

Op til tre timers intens fokus er typisk der, hvor folk falder fra og mister koncentrationen. Så er man fyldt op og har brug for at tænke og tale de nye input ind i egen praksis.

Det er dog helt oplagt, at man eksempelvis efter et oplæg efterfølgende planlægger nogle timer, hvor deltagerne reflekterer og planlægger i forhold til implementering i egen praksis. Rasmus skal nok hjælpe med at rammesætte denne del, så der kommer et konkret output ud af dagen.

Man kan også tilrettelægge et forløb med flere, tematisk sammenhængende arrangementer.

Flere vælger at lave et opfølgende arrangement på 2-3 timer et stykke tid efter første oplæg.

Foredrag & workshops kan ligeledes med fordel kombineres med udviklingsprocesser eller særlige initiativer, eksempelvis i udfordrede skoleklasser.

Pædagogisk værtskab i praksis

Med afsæt i bogen Pædagogisk værtskab og uro i skolen” tager Rasmus Alenkær livtag med begrebet “forpligtende fællesskaber”.

Hvad er det helt konkret man forpligter sig på, når man er del af et lærings- og udviklingsfællesskab?

Hvorfor er det svært for nogle børn at navigere i forpligtende fællesskaber?

Og hvordan hjælper vi i praksis både børn og voksne med at opbygge og vedligeholde forpligtende fællesskaber, hvor alle føler sig velkomne og hvor fællesskabet lykkes med sit formål?

Med humor, energi og markante holdninger bidrager Alenkær med en lang række praktiske, nødvendige og måske provokerende nedslag på 0-18 års området.

I sit oplæg udfolder han tre perspektiver:

1. Pædagogisk værtskab som et let forståeligt sprog.

Når børn, unge, forældre, fagfolk og offentligheden generelt skal samarbejde om trivsel og læring, er det nødvendigt med et fælles sprog.

Fordi begreber som “værtskab” og “velkommen” er almene, er de et godt fundament for gensidig forståelse; navnligt når fokus rettes på mere komplekse begreber som “klasseledelse”, “relationsarbejde”, “didaktik” eller “resiliens”, for blot at nævne nogle.

2. Pædagogisk værtskab som en filosofi om formål

Skolen har to formål: Fag og fællesskab. Dette tydeliggøres i både folkeskolens og friskolernes formålsparagraf.

Med et blik på de trivsels- og deltagelsesudfordringer, der aktuelt præger de danske børn og unge, er det derfor særligt vigtigt, at begge formål understøttes. Ikke som to adskilte størrelser, hvor trivsel er noget man dyrker på et tidspunkt, mens man retter fokus på faglighed på et andet.

I stedet indfanges og fremhæves formålet på én og samme tid i praksis via det pædagogiske værtskabs grundsætning:

“Der er to opgaver…”

Alenkær understreger ovenstående princip både som en filosofi, der bør gennemsyre skole- og uddannelsessystemet, men også som et praktisk afsæt for pædagogisk praksis:

Uanset kontekst og målgruppe, så er der altid to opgaver - en faglig og en social. I skolen, i fritidsdelen eller på lejrskolen. I frikvarteret, i svømmehallen og til skolefesten. Der er to opgaver.

For verden har som aldrig før brug for, at mennesket både er fagligt veluddannet og samtidig er i stand til at indgå i sociale fællesskaber på en god måde.

Italesættelse af “de to opgaver” skærper alles blik for - og medansvar for - at fællesskabet fungerer. Ikke på bekostning af faglig læring. Men som et grundlag for faglig læring, personlig trivsel og et velfungerende, demokratisk samfund.

Pædagogisk værtskab som konkret praksis

Sproget og filosofien omkring pædagogisk kan i mange tilfælde relativt let omsættes til praksis. I den forbindelse har Alenkær en lang række konkrete anbefalinger til, hvordan dette gøres.

Her er der næppe tale om revolutionerende nyskabelser i den pædagogiske verden, for god undervisning, trygge relationer og sundhedsfremmende miljøer er stadig altafgørende for børns trivsel og læring.

Alligevel er det nødvendigt, at “god praksis” tilpasses og justeres i forhold til de behov, der kendetegner den aktuelle børne- og ungegeneration.

Alenkær formidler i den forbindelse en række konkrete anbefalinger til, hvordan det pædagogiske værtskab struktureres i undervisningens fire faser: Ankomst, aftaler, arbejde og afslutning.

Undervisnings-forstyrrende uro

I dette foredrag / denne workshop tages specifikt afsæt i udfordringer med undervisningsforstyrrende uro i skolen - dvs. i grundskolen og på ungdomsuddannelserne.

Budskabet, redskaberne og løsningerne er på mange måder de samme, som de ses i foredraget / workshoppen om “pædagogisk værtskab”.

Forskellen er, at der i denne sammenhæng lægges mere vægt på teorier, forskning og ikke mindst praktiske initiativer, der relaterer sig til uro i undervisningen.

Heldigvis kan kaos i langt de fleste klasser vendes til harmoni - også i børnegrupper, hvor al håb synes ude. Det kræver dog en målrettet indsats kendetegnet ved samarbejde, faglighed og vedholdenhed. Alt dette har Rasmus Alenkær en lang række konkrete bud på, hvordan føres ud i livet.

Værtskab og ledelse

I dette foredrag / i denne workshop sættes det pædagogiske værtskab ind i et ledelsesperspektiv.

Mest af alt handler dette foredrag om, at man som leder skal være tydelig omkring skolens fællesskabsværdier - og at man skal være klar til at stå på mål for dem.

Særligt…

  • Når elever udviser undervisningsforstyrrende deltagelsesadfærd eller andre tegn på mistrivsel.

  • Når forældre har svært ved at samarbejde hensigtsmæssigt.

  • Når medarbejderene har svært ved at aktualisere deres personlige værtskab.

  • Når medierne banker på med en negativ forsidehistorie.

Indhold, proces og fokus aftales i forhold til det konkrete arrangement.

Forældre

Et livgivende, positivt og fagligt velfunderet oplæg til forældre - helt uden løftede pegefingre.

Rasmus Alenkær tager dels afsæt i sin anmelderroste bog “Alt det forældre kan”, og dels i sin bog om pædagogisk værtskab.

I foredraget taler Rasmus Alenkær bl.a. om:

  • Nutidens børn - og hvorfor de på samme tid er meget ens og meget forskellige fra den generation, deres forældre er del af.

  • Børns fællesskaber - og hvordan forældre kan støtte deres børn i forhold til social trivsel, samarbejde og deltagelse i skolen.

  • Bekymringer - og hvad man som forældre kan gøre, hvis man oplever udfordringer i forhold til trivsel, læring og udvikling generelt.

  • Samarbejde med skolen/instituionen - og hvordan man som forældre kan bidrage konstruktivt, både i medgang og modgang.

Booking

Hvis ovenstående vækker nysgerrighed er du velkommen til at kontakte os med henblik på et uforpligtende møde.

Ring til Louise Alenkær på tlf. 26 21 21 39 eller skriv til louise@alenkaer.dk - så booker hun et møde med Rasmus Alenkær hurtigst muligt.

Louise kan allerede indledningsvist skabe overblik over kalendermuligheder og priser.