Pædagogisk udvikling & supervision

Rasmus Alenkær har arbejdet med supervision og udvikling i pædagogiske kontekster siden 90érne. Som lærer, som PPR psykolog og som selvstændig konsulent.

Udviklingsforløb designes altid specifikt i forhold til den konkrete sammehæng. Nedenstående eksempler er blot til inspiration.

Hvis du har en idé til et samarbejde, så er du velkommen til at ringe eller skrive med henblik på et uforpligtende møde. Så taler vi sammen om mulighederne og finder den rette model.

Eksempel 1

Generel opkvalificering

Et forløb, der understøtter generel opkvalificering og faglig vedligeholdelse, med særlig fokus på pædagogisk værtskab i praksis: Dvs. klasse- og undervisningsledelse, børnesyn, personligt lederskab og samarbejde omkring børnefællesskabet.

  1. Fælles kick-off-arrangement for alle skolens medarbejdere og ledere. De væsentligste principper og redskaber fra pædagogisk værtskab introduceres i en praktisk optik. Kan være et eftermiddags- eller aften arrangement eller en workshop fra 9-15. Alle deltagere vælger individuelt og/eller som team en eller flere prøvehandlinger, som iværksættes i dagene umiddelbart efter kick-off. Der kan være tale om et mindre frit valg, hvis ledelsen ønsker at et givet initiativ skal understøttes.

  2. Et antal (eller alle) lærer- og pædagogteam får efterfølgende mulighed for at samarbejde med Rasmus Alenkær i praksis. Her kan man vælge at tildele 1 dag pr. team (bedst i relativt uproblematiske kontekster) eller flere (hvis udfordringerne er mere markante).

  3. Foredrag for skolens forældre om den nye generation af børn & unge, og hvordan vi som voksne bedst samarbejder om deres trivsel, læring og udvikling. Kan til- eller fravælges efter aftale.

  1. Afsluttende fællesarrangement for alle skolens medarbejdere og ledelse. Hvert team præsenterer kort de handlinger, iagttagelser og resultater, man har arbejdet med i forbindelse med forløbet. Rasmus Alenkær kommenterer og perspektiverer. Ledelsen afslutter og laver et lokalt udblik.

Eksempel 2

Målrettet opkvalificering

Et forløb, der har særligt fokus på udvalgte medarbejdere og team. Man i den forbindelse fokusere på en afdeling, en årgang, et team eller en gruppe - eksempelvis vejledere eller ledelsen.

  1. Fælles kick-off-arrangement for de udvalgte deltagere. De væsentligste principper og redskaber fra pædagogisk værtskab introduceres i en praktisk optik. I modsætning til eksempel 1 er der i denne sammenhæng skruet mere op for dialogen og inddragelsen, da gruppen er mindre end i eksempel 1. I forbindelse med dette arrangement vælger alle deltagerne individuelt og/eller som team en eller flere prøvehandlinger, som iværksættes i dagene umiddelbart efter kick-off. Der kan være tale om et mindre frit valg, hvis ledelsen ønsker at et givet initiativ skal understøttes.

  2. De deltagende lærer- og pædagogteam får efterfølgende mulighed for at samarbejde med Rasmus Alenkær i praksis. Her kan man vælge at tildele 1 dag pr. team (bedst i relativt uproblematiske kontekster) eller flere (hvis udfordringerne er mere markante). Man kan organisere dette på forskellige måde, så tiden bruges mest effektivt - det taler vi om inden forløbet.

  3. Afsluttende fællesarrangement for deltagerne. Hvert team præsenterer kort de handlinger, iagttagelser og resultater, man har arbejdet med i forbindelse med forløbet. Rasmus Alenkær kommenterer og perspektiverer. Ledelsen afslutter og laver et lokalt udblik.

Eksempel 3

Supervision

Et velkendt udviklingstiltag , der kan rammesættes på mange forskellige måder. 1 dag, 2 dage eller 10 dage, i sammenhæng eller tidsmæssigt forskudt - det vælger man selv. Man skal dog booke en dag af gangen - dvs. minimum 6 timer.

Deltagerne kan være del af et team - eksempelvis et lærer- og pædagogteam i skolen, en gruppe sygeplejersker fra samme afdeling eller en gruppe ledere fra samme institution.

Deltagerne kan også være med som individuelle fagprofessionelle, uden at de har en gensidig samarbejdsforpligtelse.

Essentielt er der tale om et forløb for fagprofessionelle, der ønsker rådgivning og sparring i forhold til egen praksis.

Fokus er på det, der optager deltagerne og som man derfor aftaler at gøre til genstand for refleksion og rådgivning. Eksempelvis:

  • Udfordrende børn og unges deltagelsesmuligheder

  • Mellemformer og andre, hybride organiseringsformer

  • Samarbejde med forældre

  • Klasse- og fællesskabsledelse

  • Personlige virkemidler

  • M.m.

Fagligt tages bl.a. afsæt i den viden, de perspektiver og de redskaber, der beskrives i Alenkærs bog om pædagogisk værtskab.

Metodisk er stilen relativ eklektisk og kan tilrettelægges alt efter behov.

Booking

Hvis ovenstående vækker nysgerrighed er du velkommen til at kontakte os med henblik på et uforpligtende møde.

Ring til Louise Alenkær på tlf. 26 21 21 39 eller skriv til louise@alenkaer.dk - så booker hun et møde med Rasmus Alenkær hurtigst muligt.

Louise kan allerede indledningsvist skabe overblik over kalendermuligheder og priser.

Hvordan et eventuelt forløb helt præcist designes, aftales efterfølgende i dialog med Rasmus Alenkær.