
Deltagelsesmuligheder
Rasmus Alenkær & Christina Holm Poulsen
Giver det stadig mening at tale om “inklusion”? Burde vi hellere tale om “deltagelsesmuligheder”? Hvad kan vi få blik for, hvis vi anvender et børneperspektiv? Hvordan sammensætter man grupper i undervisning og frikvarter? Og hvordan definerer vi begrebet “trivsel”?
Dagens gæst er Christina Holm Poulsen, lektor i psykologi, Ph.D og forfatter til bogen “Skolevanskeligheder og inklusionsmuligheder - fra et børneperspektiv” (Hans Reitzels Forlag).
Social Læring & NEST
Rasmus Alenkær, Morten Bækkerønn & Eva Bartram
Hvad er Social Læring? Hvad er NEST? Og hvordan kan Social Læring bruges som metode i andre sammenhænge, eksempelvis skolens almene undervisning eller hjemme i familien? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI. Dagens gæster er Morten Bækkerønn (børnehaveklasseleder i Århus Kommunes NEST-klasser) og Eva Bartram (psykolog i PPR & Specialpædagogik i Århus Kommune). Begge gæster er medforfattere til udgivelsen “Social Læring” (Dansk Psykologisk Forlag - 2021).
Hypnoterapi, søvn & ondt i maven
Rasmus Alenkær & Anna Knakkergaard
Hvad er hyonoterapi? Hvordan kan man bruge hypnoterapi i praksis - eksempelvis når børn har ondt i maven eller ikke kan sove? Og hvordan får flere børn og familier gavn af de metoder og teknikker, der knytter sig til klinisk hypnose? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Anna Knakkergaard, læge, klinisk hypnoterapeut og bestyrelsesmedlem hos Dansk Center for Klinisk Hypnose.
Mellemformer
Hvad er en “mellemform”; og kan vi bruge mellemformer til noget konstruktivt på skole og uddannelsesområdet - eller er der blot tale om kamufleret eksklusion?
Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI, hvor det primære fokus er på de store børn/de unge. Gæster: Lars Buchholt Kristensen og Toke Agerschou.
Rasmus Alenkær, Toke Agerschou & Lars Buchholt
Et transdisciplinært perspektiv
Jacob Stenholt, Camilla Christensen & Rasmus Alenkær
Hvad har de danske skolebørn behov for, når de skal tilbage til en mere normaliseret hverdag? Hvilke støtte og rådgivningsbehov vil være nødvendige at forholde os til? Og hvordan kan vi i den forbindelse anvende et transdisciplinært perspektiv?
Dagens gæster er Camilla Christensen (tværfaglig leder i Pædagogisk Enhed - Esbjerg) og Jacob Stenholt (psykolog hos PPR - Gentofte).
Tryghedscirklen
Rasmus Alenkær og Ellen Kjær
Denne gang handler Børnepsykologi om Circle of Security; en familieterapeutisk metode, som i dansk regi kaldes “Tryghedscirklen”. Vi taler om familieliv, om problemadfærd, om robusthed, om trygge relationer, og om hvordan man kan gå systematisk til værks, hvis trivslen er udfordret. Både forældre og fagfolk kan lytte med. Dagens gæst er Ellen Kjær, som er uddannet sygeplejerske, sundhedsplejerske, narrativ familieterapeut og vejleder i bl.a. Cool Kids og Circle of Security.
Samarbejde i skolen
Mette Molbæk & Rasmus Alenkær
Hvad kendetegner samarbejdet om børn i skolen? Hvilke udfordringer er særligt interessante i den forbindelse? Og hvordan kan vi gentænke samarbejdet i skolen, så det i endnu højere grad skaber trivsel og deltagelsesmuligheder for alle børn? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI. Dagens gæst er Mette Molbæk som er uddannet lærer, cand. pæd. pæd. psych, og ikke mindst PhD på en afhandling om “Inkluderende klasseledelse”.
Højt begavede børn
Rasmus Alenkær & Rikke Christensen
Hvad vil det sige at være et højt begavet barn? Hvilke udfordringer og muligheder er der på spil, når et barn er højt begavet? Og er der noget, vi som forældre og fagprofessionelle skal have særlig fokus på, for at højt begavede børn trives? Alt dette, og meget mere, taler vi om i dette afsnit af Børnepsykologi. Dagens gæst er Rikke Christensen; tidligere skoleærer og nu konsulent og foredragsholder i sin egen virksomhed, Clever Consulting.
Børn og Corona
Rasmus Alenkær & Tine Basse Fisker
Hvad kendetegner samtaleterapeutisk behandling under Corona-nedlukningen? Hvilke problematikker fylder mest for børn og forældre? Og hvilke udfordringer kommer (måske) til at præge fremtiden? Alt dette, og meget mere, taler vi om i podcasten Børnepsykologi.
Dagens gæst er Tine Basse Fisker , som er konsulent og kognitiv psykoterapeut med speciale i børn og unge.
Low arousal
Rasmus Alenkær & Anne Mette Sohn Jensen
Hvad er low arousal? Hvad er fordelen ved at anvende en såkaldt low arousal pædagogik? Og hvordan gør man i praksis - både i skolen og der hjemme?
Dagens gæst er Anne-Mette Sohn Jensen, som er konsulent, kursusleder, foredragsholder og forfatter - bl.a. til en kommende udgivelse med titlen “Arousal og compassion” (Akademisk Forlag).
Digitale platforme i psykologien
Rasmus Alenkær, Daniel Bach Johnsen og Anne Kristine Schwartzbach
Hvad kan man bruge digitale platforme til i pædagogikken og psykologien? Hvordan arbejder man virtuelt med terapi? Og kan de digitale platforme bruges i udfordringer der relaterer sig til skolevægring og robusthed? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af Børnepsykologi.
Dagens gæster er Anne Kristine Schwartzbach (tidligere skolelærer og nu direktør i Konfront) og Daniel Bach Johnsen (klinisk psykolog, ph.d. og faglig chef i Konfront).
Traume og etnicitet
Lobna Hleihel og Rasmus Alenkær
Hvordan arbejder man med familier og børn med anden etnisk baggrund end dansk? Hvordan kan man i den forbindelse forstå og anvende traume-begrebet? Og hvad kan vi fremadrettet ønske os på integrationsområdet? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst: Lobna Hleihel, konsulent og terapeut.
PPR
Rasmus Alenkær & Simon Sunwell Jensen
Hvad er PPR? Hvad er PPR ikke? Og hvad kunne vi ønske os, at PPR var?
Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst er Simon Sunwell Jensen, som er uddannet can. psych. fra Ålborg Universitet, og som arbejder som psykolog i Pædagogik Praksis & Læring i Viborg.
Når inklusion lykkes
Pernille Thuesen & Rasmus Alenkær
Hvad kendetegner vellykket inklusion? Hvordan kan skole/hjem-samarbejdet befordre inklusionsprocessen? Og hvad skal der til i fremtiden, så børn med specialpædagogiske kan være del af skolens fællesskab? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst er Pernille Thuesen, som er tidligere lærer - linje i engelsk og idræt -, dernæst Cand. mag. pæd., mor til Peter (11 år) som har Aspergers, og arbejder til dagligt som adjunk på læreruddannelsen i Esbjerg.
Trivsel i familien
Rasmus Alenkær & Christina Abildgaard
Hvad bøvler de danske børnefamilier med for tiden? Hvad skal man gøre i stedet for at skælde ud? Og hvad er Marte Meo for noget? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI.
Dagens gæst er Christina Abildgaard, som er uddannet pædagog, terapeut og forfatter - senest til bogen “Boost dit barns selvværd’ (2020), og tidligere med bogen “I stedet for skældud” med Erik Sigsgaard. Hun er til dagligt familievejleder og Marte Meo-supervisor.
Mit barn har en diagnose
Rasmus Alenkær & Malene Svanholt Lauridsen
Hvordan påvirker det familien, forældreskabet og parforholdet, når barnet får en psykiatrisk diagnose? Hvordan er det at være forældre til et barn i den inkluderende skole? Og er inklusion altid svaret?
Alt det taler vi om i denne udgave af BØRNEPSYKOLOGI, hvor mor og skolelærer Malene Svanholt Lauridsen er på besøg. Malene er hudløst ærlig, meget vidende og utroligt inspirerende. Alle det har med børn at gøre vil få noget godt ud af at lytte til dette afsnit.
Udviklingsprocesser
Micki Sonne Kaa Sunesen og Rasmus Alenkær
Hvad kendetegner godt udviklingsarbejde i skole og daginstitutioer? Hvorfor går det nogen gang galt, når man forsøger at udvikle? Og hvordan kan vi aktuelt støtte børns trivsel, adfærd og læring gennem faglige udviklingsprocesser? Alt dette taler vi om i denne udgave af podcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Micki Sonne Kaa Sunesen, PhD og konsulent.
Mobiltelefoner
Skal mobiltelefonerne ud af skolen? Hvilken påvirkning har mobiltelefoner på børns trivsel? Og hvad er den rigtige vej frem, når det handler om børns anvendelse af digital teknologi? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Imran Rashid, læge, forfatter, podcaster og blogger.
Skolevægring og Corona
Hvordan hjælper man børn med skolevægring tilbage til skolen - midt i en Corona-tid? Hvad kan forældre gøre? Hvad kan fagprofessionelle gøre? Dette taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten Børnepsykologi.
Gæst: Mads Thomsen, lektor og konsulent.
God i skolen
Maria Baldus & Rasmus Alenkær. Find videoen på youtube.
Et nyt skoleår er i gang og langt de fleste børn er atter tilbage i klasselokalerne. Men hvad gør man som forældre, hvis man er bekymret for sit barns trivsel? Hvordan kan man som forældre støtte barnets udvikling og læring hjemmefra? Og holder vi i virkeligheden skole på den “rigtige” måde i Danmark? Alt dette, og meget mere, taler vi om i denne udgave af samtalepodcasten BØRNEPSYKOLOGI.
Gæst: Maria Baldus, selvstændig lærer og tutor.